Pagina's

zaterdag 9 april 2016

Waarom een concurrerende food truck goed voor je is.

Dus je hebt net ontdekt dat jouw food truck niet meer zo origineel is? 
Het kan zijn dat dit je was ontkomen bij het opzetten van je truck of het zou kunnen dat jouw food truck al langer bestaat dan de nieuwe “kid on the block”.


Maar geen paniek!

Concurrentie is heel normaal. In de zakenwereld kan je het zelfs niet meer ontkomen. Samsung heeft de iPhone, Google heeft Bing, Mercedes heeft Audi … Dus in de wereld van de food trucks is dit ook niet anders. Je kan het gewoon niet tegen houden.

Zelfs wij bij foodtruckbestellen.be hebben al enkele concurrerende platformen ontdekt die ons idee zo geweldig vonden dat ze de trend “verder zetten ;-)”.

Maar hoe pak je dit nu het beste aan? Of hoe kan je er voor zorgen dat jouw droom niet in vlammen op gaat door een oneerlijke en vermoeiende concurrentiestrijd te voeren met de andere truck? We zetten graag enkele zaken op een rijtje:



Waarom een concurrerende food truck goed voor je is.

Concurrentie zorgt voor verbetering

Concurrerende food trucks inspireren elkaar om zich te verbeteren. In de strijd van de competitie is er steeds veel initiatief bij ieder van jullie, om het beter te doen en boven je concurrent te stijgen.


Concurrentie geeft je meetbaarheid

Doordat er juist een concurrerende food truck is kan je heel goed meten wie de beste is, waarom juist of wat jij moet doen om (nog) beter te worden. Je kan goed vergelijken in bijvoorbeeld de prijs voor hetzelfde product, de grootte, de manier van bereiden en presenteren.

Wij hebben dit met foodtruckbestellen.be ook moeten doen en hebben er zelfs een blogpost met cijfers van geschreven.


Concurrentie laat je leren

Een concurrerende food truck in een wereld van 500’de trucks geeft je de mogelijkheid om te leren van je conculega. Leer van zijn/haar fouten zodat jij deze niet hoeft te maken. Versnel zo je tempo met bijvoorbeeld nieuwe producten, certificaten, onderhoud.. en bespaar geld door het op een betere manier te doen. Het kan dus handig zijn om je concurrent in de gaten te houden.


Concurrentie moed innovatie & creativiteit aan

Food trucks die de volledige food truck wereld inpalmen zullen hard hun best moeten doen om innovatief uit de hoek te blijven komen. Een concurrerende food truck zal er voor zorgen dat je alles uit de kast moet halen om het beter te doen, creatiever te zijn en innovatief te blijven.

Denk aan de manier hoe je jouw product presenteert. Kan dit beter of origineler dan je concurrent? Hoe zit het met je food truck zelf? Misschien zijn hier nog leuke toevoegingen aan mogelijk. Of denk eens aan het combineren van verschillende food trucks zodat je een totaal belevenis kan aanbieden.

De voordelen moeten we je niet meer wijs maken. Maar dat wil niet zeggen dat je niet steeds op zoek mag gaan naar nog meer en andere mogelijkheden!


Concurrentie zorg ervoor dat je “on top of the game bent “

Een competitieve markt zorgt er voor dat food trucks de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Het zorg er voor dat je uit je comfort zone gaat en verplicht je om een beter product of dienst aan te bieden. Wanneer je stopt met het vernieuwen van je product of het creatief process aan de kant denkt te schuiven zal je niet innoveren. Wanneer je als food truck niet meer innovatief bent, wordt je onnodig in de wereld van de food trucks en zal er snel iemand jouw plaats in nemen.


Concurrentie zorgt er dus voor dat je nodig blijft en het beste product, truck en dienst aanbied dat mogelijk is!

Een concreet voorbeeld met onze website: Bij de start werden er zo’n 10-20 offertes per maand afgehandeld via de site. Wat voor ons zeer goed leek omdat we nog niet veel creativiteit in onze marketing hadden gestoken. Doordat we innovatief bleven omgaan met onze marketing en gerichte vragen stelde aan de food truck eigenaars kwamen we op het idee om algemene offertes op te zetten. Hierdoor kregen we plots 30-50 aanvragen binnen per maand. Innovatie loont dus.


Conclusie: Een concurrerende food truck is misschien wel het beste wat er kan gebeuren om je op een hoog, innovatief en creatief punt te houden. Het zorgt er voor dat food trucks de beste versie van zichzelf kunnen zijn.

Het ontbreken van competitie kan lijden tot het verzwakken van je diensten en product, wat je onnodig maakt en waardoor je creatievere food trucks je moeiteloos voorbij kunnen steken. Maak je dus geen zorgen bij het zien van een gelijkende truck of dezelfde producten maar zorg er voor dat je steeds reden geeft waarom jouw product of dienst beter is!

Met dank aan FOODTRUCK BESTELLEN


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen