Pagina's

vrijdag 9 juni 2017

Foodtrucks blijven populair: maar hoe en waarom?

Elk weekend in de zomer kun je in Nederland je culinaire hart ophalen bij zogenoemde foodfestivals, waar vaak meer dan tien verschillende foodtrucks hun etenswaren verkopen aan de liefhebbers. 


De festivals en foodtrucks lijken onverminderd populair onder zowel de evenementenorganisaties, de eigenaren van de foodtrucks en het publiek dat van de gerechten komt smullen.


Romantiek

De meeste trucks zijn gericht op specifieke producten: pannenkoeken, koffie, friet, hamburgers, veganistisch eten, soepen of smoothies. 
Anderen serveren een telkens wisselend menu. 
Hoeveel foodtrucks er nu precies in Nederland rondrijden, is niet duidelijk, maar het zijn er in ieder geval meer dan een paar honderd. 
En er komen nog altijd nieuwe foodtrucks bij.

De charme van de unieke trucks, de romantiek van vers en publiekelijk eten bereiden, het idee van de vrijheid en flexibiliteit van een mobiele keuken en de afwisseling halen foodtruckers vaak over om te beginnen. 
Makkelijk is het niet, ook al lijkt het zo eenvoudig: de concurrentie is groot en je moet behoorlijk wat geld investeren voordat je zelfs maar kunt starten.



Hard werken

Lotte Wouters van The Food Line-Up kan dat bevestigen: “Soms wordt het wel wat te veel geromantiseerd. 
Een foodtruck is redelijk betaalbaar en overzichtelijk, maar het is hard werken om er een succes van te maken. 
Er gaan er ontzettend veel over de kop. 
Maar als je een neus voor business hebt en goed kunt koken, dan moet het lukken. 
Dat hoeft niet altijd in één persoon te zitten: heel goede chefs zijn vaak een soort kunstenaars, die hebben gewoon een goede businesspartner nodig.”

Igor Serko van Mister Kitchen: “Sommigen denken er geld in te zien, maar het is heel lastig om in Nederland te leven van je foodtruck. 
Er is een aantal dat er goed van leeft, voor de rest is het sappelen in de marge. 
Als je het kan, is het een ontzettend leuke manier om je geld te verdienen: je hebt veel vrijheid en afwisseling, je staat elke week weer ergens anders, je kunt goed inspelen op de omgeving en je kunt makkelijk experimenteren, trendsettend zijn. 
Het heeft iets romantisch om telkens van de ene naar de andere plek te gaan en telkens een nieuw publiek te hebben. 
Een restaurant exploiteren is moeilijker, met een foodtruck heb je een stuk minder vaste kosten, alleen de eenmalige investering en je onderhoud. 
Alleen: je doet het niet zomaar. 
Je moet wel weten waar je aan begint.”

Het lijkt mensen niet echt tegen te houden. 
Nu, bijna tien jaar na het eerste foodfestival in Amsterdam, blijft de foodtruckmarkt groeien en innoveren.

Lees het gehele artikel op METRO.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen